Cine-Riddles #1
Μια και είναι της μόδας τα καλοκαιρινά παιχνίδια, εγκαινιάζω μια ενότητα όπου θα τίθεται προς ανάλυση/ερμηνεία/αποδόμηση και ό,τι άλλο σας κάνει κέφι μια σκηνή-γρίφος, ελπίζω αρκούντως κρυπτική, από κάποια ταινία.
Για να μην πολυλογώ και επειδή δεν θέλησα να αρχίσω κατευθείαν από κάτι στρυφνό και ερμητικό , περνάω στο ψητό Τι γυρεύει ο Jack στο Overlook στο χορό της 4ης Ιουλίου 1921; Είναι τυχαία η ημερομηνία;
Περιμένω με ενδιαφέρον τις προσεγγίσεις σας σε οποιοδήποτε ερμηνευτικό πλαίσιο της ταινίας επιθυμείτε. Η δική μου θα ακολουθήσει εις εύθετον χρόνον.
12 σχόλια:
Καλά ρε φίλε πλάκα μας κάνεις έτσι;
Προχωράς το blogοπαίχνιδα έναν αιώνα παραπέρα και περιμένεις να σε συνδράμουμε κιόλας;...
Σοβαρά τώρα, το παιχνιδάκι είναι instant classic, αλλά ειδικά κιόλας το ερώτημα που έθεσες για πρώτο αδύνατον να το "κάψω" απαντώντας το "εκτός" κριτικού κειμένου.
Όταν καταφέρω να γράψω το κείμενο ίσως καταφέρω και την απάντηση. Τότε επανέρχομαι.
Είσαι μεγάλη κουφάλα.
Αμά κάτσω να σου απαντήσω ΣΟΒΑΡΑ, δεν θα πάω διακοπές. Επίσης, δεν θα δουλέυω για μήνες.
Ο Κιούμπρικ, σε κάθε συνέντευξη για το "αίνιγμα" του 2001, συνήθιζε να ρωτά "πως θα σας φαινόταν αν ο Ντα Βίντσι είχε σημειώσει, κάτω απο τη Μόνα Λίζα ότι 'η κυρία χαμογελάει επειδή πέρασε μια εξαίσια νύχτα με τον εραστή της';". Εννοούσε προφανώς ότι η απόλαυση έγκειται σε αυτήν ακριβώς στη βουτιά στον χώρο του ασυνειδητου - κι όποιος έχει κότσια και θέληση, ας κολυμπήσει.
Δε λέω βέβαια, καλοκαίρι είναι, ας κολυμπήσουμε λίγο παραπάνω...
Επανέρχομαι όμως:
Είσαι μεγάλη κουφάλα. I'll be back.
Άσχετο αλλά άκρως επίκαιρο: Έφυγε ο Ulrich Muehe.
Φίλτατοι, σε καμιά περίπτωση δεν στόχευα να σας αποθαρρύνω ζητώντας σας να αναλύσετε την ταινία προκειμένου να προσεγγίσετε την σκηνή. Πιο πολύ ήθελα να προσομοιώσω μια απάντηση που θα δίνατε πρόχειρα και αυθόρμητα στον φίλο σας που μόλις είδε την ταινία και είχε αυτή την απλή ερώτηση.
Η δική μου λακωνικότατη για το μέγεθος της ταινίας απάντηση θα είναι κάπως έτσι:
1) Η φωτογραφία απεικονίζει μόνο λευκούς WASP. Aναγράφει wish you were here και 4 Iουλίου 1921.
2) To ξενοδοχείο Οverlook (το όνομα δεν είναι τυχαίο) είναι κτισμένο πάνω σε ένα νεκροταφείο Ινδιάνων, δηλ. των πρώτων αυτόχθονων κατοίκων αυτής της χώρας
3)Το ξενοδοχείο και συνεκδοχικά η ιστορική παράδοση των WASP είναι πλημμυρισμένη στο αίμα (εξόντωση Ινδιάνων, δουλεία μαύρων)
4)Ο Jack καταφέρνει με τις πράξεις του να πείσει ότι ανήκει στην μεγάλη αυτή παράδοση. Γι' αυτό και ο μόνος άνθρωπος που καταφέρνει να σκοτώσει είναι ένας μαύρος (η στιχομυθία με τον προκάτοχό του είναι ενδεικτική)
5) Οπότε δικαιωματικά κατέχει πλέον μια εξέχουσα θέση στην μεγάλη αυτή εορτή των WASP, ενός γκρουπ του οποίου η κοινωνικοπολιτική θέση είναι συνυφασμένη με άπειρες σφαγές και κατοπινές παραβλέψεις (οverlook) ή αποσιωπήσεις αυτών.
(γιατί 1921 και όχι 1923, δεν έχω καμία εξήγηση -δεν είμαι εξάλλου expert στην αμερικάνικη ιστορία. Πιστεύω ότι δεν είναι τυχαία η ημερομηνία, Kubrick γαρ)
A nigger cook...
Πολιτική διάσταση που θέλει ψήσιμο. Στο φούρνο του κεφαλιού μου, ειδικά, αυτή τη στιγμή.
Θα επανέλθω, είπα...
Aκί, μην το πολυψάχνεις πολιτικά και γράψε κάτι κατευθείαν από το ασυνείδητο! Εγώ εξάλλου κατέληξα σε αυτή την ερμηνεία μετά από την πέμπτη θέαση της ταινίας, αρχικά πίστευα την κλασσική εκδοχή περί μετενσάρκωσης....
Περί αριθμολογίας, βρήκα το παρακάτω:
The critic Thomas Allen Nelson's in his book, "Kubrick: Inside a Film Artist's Maze," pointed out some number games in The Shining. Here are a few of his with a few others which I have added.
Danny wears a shirt numbered 42, and watches 'Summer of '42' with Wendy, the sum of the numbers of room 237 when multiplied together equals 42 (2 x 3 x 7 = 42).
42 is 21 doubled and 24 mirrored. The picture of Jack is dated July 4 1921 and is one of 21 pictures arranged in three horizontal lines on the gold corridor wall). The sum of adding the numbers in the date 4 July (7th month) 1921 adds up to 24 (4+7+1+9+2+1=24)
The number 12 is also a mirror image of 21, the Overlook's radio call number id KDK12, and the screen titles in part three (8am and 4pm) add up to 12. The sum of adding the numbers 237 together also adds up to 12 (2+3+7=12)
Eνδιαφέρον αλλά ακόμη διατηρώ τις αμφιβολίες μου αν ο Kubrick απλά έπαιζε επιλέγοντας το 1921 (το 4 Ιουλίου είναι προφανές νομίζω). Any more input?
Αυτό το βιβλίο που αναφέρεις είναι το guiltiest critic pleasure για μένα.
Ανενδοίαστο, goes all the way και χαράζει την απόσταση από το "κοινό" αλλά και την τροχιά του μυαλού ενός κριτικού...
Χαίρομαι πολύ που το έχεις διαβάσει.
Στο παιχνιδάκι δεν θα συμμετάσχω φίλε - μη με κολάζεις...
(Η ερμηνεία σου είναι μια χαρά)
Δεν παίζω αλλά αναφέρω τα εξής ενδιαφέροντα: "From the first shot to the last, Stanley Kubrick includes many references to special numbers. 12, 24, 21, 42 and 1, 2, 4 and 5 and it's multiples can be easily spotted close to 200 times. - - 1) We see Jack ax the bathroom door 12 times. 2) Wendy stops at line 21 on the page in Jack's typewriter. 3) We hear Wendy thumb through 24 pages of Jack's novel. 4) Wendy swings the bat 42 times. 5) Jack's locked up in storeroom C-1. 6) 2 girls, 2 elevators, 2 boilers, and 2 identical sides in Jack's vision of hedge maze. 7) Jack holds up 4 fingers in the last picture. 8) Jack says "5 months on the wagon" and The Overlook is closed between10/30 and 5/15. - - This is just the tip of an iceberg. Taken as time codes they point to shots in the movie and when the time code hits a :12 or :21 visions are seen (most almost exactly :24 seconds in duration). When the time code hits a :24 or :42 a cast member discovers something (durations end almost exactly with :12, :21, or :24 seconds). Just take a look at the vision in the very last shot of the movie (2:21) "Overlook Hotel July 4th Ball 1921" with a duration of :24 seconds, and you'll see what I mean. However, the timecode will only be accurate for NTSC versions of the film, as PAL versions are slightly sped up due to the differing frame rates."
Επίσης στα trivia του IMDB αναφέρεται: "Danny croaks "Redrum" 43 times before his mother wakes up". Δεν θα έχει φοβερή πλάκα αν ο μικρός ξεστομίζει κατά λάθος ένα redrum παραπάνω;
Επίσης: "Indian artwork appear throughout the movie in wall hangings, carpets, architectural details and even the Colorado state flag. Yet we never meet an actual Indian. But we do get to know, and like, and then see murdered, a powerful black character, Chef Hallorann - the only person to die in the film other that the protagonist, villain and victim, Jack. The murdered black man lies across a large Indian design on the floor - victim of similar racist violence. Kubrick carefully controls every aspect of his films' releases, including the publicity....The caption reads: "Overlook Hotel-July 4th Ball-1921." The answer to this puzzle, which is a master key to unlocking the whole movie, is that most Americans overlook the fact that July Fourth was no ball, nor any kind of Independence day, for native Americans; that the weak American villain of the film is the re-embodiment of the American men who massacred the Indians in earlier years; that Kubrick is examining and reflecting on a problem that cuts through the decades and centuries. Μια ολοκληρωμένη άποψη πολύ κοντά στη δικιά σου.
@Ηλίας, χαίρομαι και εγώ με τη σειρά μου που γνωρίζεις την καλύτερη μονογραφία για τον Kubrick (σου συνιστώ επίσης το βιβλιο με τις συνεντεύξεις του στον Michel Ciment). Γιατί όμως guilty pleasure όχι απλώς pleasure; Έτσι κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να είναι οι μελέτες για έναν δημιουργό. Ενδελεχείς και προσωπικές.
@zubi, πολύ ενδιαφέροντα όσα αναφέρεις. Με ωθείς να μετρήσω τα redrum του πιτσιρικά. Είναι άραγε 42=2X21 ή 43;;;; :P
Νομίζω μιαν απάντηση στο ερώτημα σου λαμβάνεις διαβάζοντας "τι άκουσα" από τον φίλο cheaplog στην συνάντηση της Παρασκευής...
Δημοσίευση σχολίου